torsdag 27 mars 2008

Fantastiska Kalmar

Min mor kommer från Kalmar län så jag har spenderat en del tid i trakterna kring Emmaboda, Nybro och Kalmar. Det är en underbar miljö. Särskilt Kalmar med fin stadskärna, det omkringliggande havet och bron över till Öland. Så gårdagens besök på Kalmar Högskola med Dan-Olof Rooth och kollegor var både trevligt och givande. Julia Falkerby från Institutet för Framtidsstudier var också med vilket var extra kul. Vi sågs för några år sedan när jag var på besök i Tyskland för Integrationsverkets räkning och hon arbetade på svenska ambassaden där.

Vi hade några timmars diskussion om en rapport till Globaliseringsrådet om språkkunskaper och medborgarskap och jag tror och hoppas att mina synpunkter var konstruktiva och nyttiga för projektet. Jag tipsade bland annat om det arbete om medborgarskap som pågår i Storbritannien.

Dan-Olof Rooth är en av Sveriges ledande forskare på arbetsmarknadsintegration och diskriminering med publikationer som bland annat:

Evidence of Ethnic Discrimination in the Swedish Labor Market Using Experimental Data

Utbildning och kunskaper i svenska - framgångsfaktorer för invandrade?

The Income Gap Between Natives and Second Generation Immigrants in Sweden: Is Skill the Explanation?

Inga kommentarer: