tisdag 23 september 2008

Irland och Storbritannien stöder Danmarks linje för anhöriginvandringen

Irland och Storbritannien är två av de länder som sagt sig stå bakom Danmark när reglerna för anhöriginvandring ska diskuteras under ett möte med EU:s justitieministrar i Bryssel på torsdag.

Till Irish Times säger den irländska regeringen att de ska försöka att ändra EU:s lagstiftning så att det det blir svårare för icke-EU makar till EU-medborgare att få rätt att bo i Irland. Enligt regeringen på Irland bör det vara tillåtet att utvisa icke-EU-makar för att på ett bättre sätt kontrollera invandringen till EU och bekämpa "skenäktenskap".

Flera andra medlemsstater förväntas också stödja en ändring av 2004 år EU-direktiv som stärker EU-medborgarnas rättigheter och deras familjemedlemmars rätt att fritt röra sig och uppehålla sig fritt inom EU.

Edit. Nu verkar det som att det skett en kompromiss i Danmark där regeringen i princip accepterat EU-domen som ger icke-EU medborgare rätt att bosätta sig med sina äkta makar ett EU land.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill bara framföra min uppskattning för denna utmärkta blogg. Jag undrar var makthavarna tycker om innehållet? Speciellt när det kommer från ett så initierat håll.

Henrik Emilsson sa...

Tackar.

Ibland undrar jag också vad de tycker. Av det jag hört så är det mest uppskattning. Jag ska till Integrationsdepartementet på fredag. Då vet jag mer :)