torsdag 24 juli 2008

Min före detta chef får 40 000 kronor på grund av diskriminering

Södertälje kommun betalar 40 000 kronor till min före detta chef Abdullahi Aress för att han inte går vidare till domstol med sin anmälan om etnisk diskriminering. Abbe, som vi kallade Abdullahi Aress, var min chef när jag jobbade på Integrationsverkets samhällsanalysavdelning. Vi samarbetade också en hel del, på lite mer jämlika villkor, när jag var utredare på gd-staben i samma myndighet. Vi kom inte alltid överrens, men visst har Abbe chefsegenskaper.

Kommunens chefsbesättning är märkbart fri från etnisk mångfald.

Ungefär 40 procent av invånarna i Södertälje kommun har annan etnisk bakgrund än svensk. Men bilden av chef­erna på visar på något annat.

De elva kontor som finns på kommunen styrs alla av personer som saknar annan etnisk bakgrund – i alla fall av namnen att döma.

Likaså deras 40 underchefer, om man bortser från ett par tyskklingande namn och från chefen för demokrati- och mångfaldsenheten.


Anders Lago (s), kommunstyrelsens ordförande, kommer med samma gamla trötta förklaringar:

En anledning till att chefsbilden är så homogen, menar Lago, är att det saknas sökande med annan bakgrund som har tillräcklig kompetens.
- Jag vet att vi jobbar aktivt med det, men jag vet också att det inte har varit lätt när vi rekryterar chefer, säger han.


Snacka om att döma ut 40 procent av de egna kommuninvånarna.

Inga kommentarer: