måndag 24 augusti 2009

Tomelilla som förebild

Jag trodde aldrig i mitt liv att Tomelilla skulle pekas ut som föredöme i integrationsfrågor, men nu har det hänt. Den kommun jag tillbringade mina första 15 år prisas för en arbetsmarknadsinriktad introduktion. Alldeles utmärkt!

Sedan starten för två år sedan har flyktingmottagningen i Tomelilla lyckats slussa ut 95 procent av sina klienter ut i arbetslivet, vilket placerar kommunen på en hedrande fjärdeplats i Skåne. "Vi har hittat en bra och effektiv strategi, som innebär att klienten senast sex veckor efter inflytten ska hamna på mitt bord" säger Ulla Kvist vid Arbetsförmedlingen till YA.

Men Ystad Allehandas beskrivning av integrationspolitiken i Sverige och andra länder är grovt förenklad. För visst har t.ex. Australien och Kanada en väl utvecklad integrationspolitik. Och det är faktiskt ingenting som tvingar invandrare i Sverige att gå på bidrag. Men visst. Sådana förenklingar är lätta att ta till när man vill göra en poäng på en ledarsida.

1 kommentar:

Beppo sa...

Jag är nybliven flykting i mitt eget land, Sverige. Jag har flytt Malmö efter bott där i över trettio år till lilla Tomelilla. I Malmö har kvarter efter kvarter har tagits över av Muslinerna vilket skapat stor brottslighet och "ur befolkningen", etniska svenskar, utsätts för rasism och våld från dessa.
Droppen kom när vi under kort tid hade skottlossning två gånger i mitt område vilket gjorde att vi bestämde oss för att fly.
Tomelilla har också fått sin del av "kulturberidare" men i ett sådan här litet samhälle har dom kollen på sig från lokalbefolkningen vilket inte ger dom utrymme för att hitta på massa skit under anonymiteten täcke.

Björn