torsdag 9 juli 2009

Blandade lästips

Merith Wager har goda kontakter bland Migrationsverkets medarbetare och de har en hel del intressant att säga om de ensamkommande flyktingbarnen.

Ny statistik från Migrationsverket visar att antalet asylsökande minskar (men Sverige ligger fortfarande i topp), men att anhöriginvandring och annan invandring ökar.

För första gången så länge jag minns får Danmark beröm för sin migrations- och integrationspolitik. Det sker i SvD.

Och så måste jag tipsa om en krönika i Kristianstadsbladet av Vanja Berggren. En mer överslätande attityd till kvinnoförtryck har jag sällan läst, och avslutningen är oslagbar. Efter att ha pratat med kvinnor i Saudiarabien som bär burka (niqab) skriver Bergren:

Kvinnor jag pratar med bakom niqab förklarar att det inte handlar om religiösa motiv för just dem, mer om tradition för de äldre och sociala motiv för de yngre. För att skydda sitt anseende för andra kvinnors struntprat och ryktesspridning säger de.

Ansiktsslöja som ett annorlunda uttryck för samma oro som också finns i sammanhang jag känner i Sverige.


Lika samma i Sverige som Saudiarabien alltså. Det kallar jag kulturrelativism av den högre skolan.

Inga kommentarer: