måndag 15 juni 2009

Förebild: Labinot Harbuzi

Labinot Harbuzi, malmöbo och MFF-spelare med briljant teknik och spelförståelse. I en intervju med Sydsvenskans reporter Hanna Welin berättar han hur okomplicerat det kan vara att orientera sig mellan två kulturer/identiteter.

Jag tänker på mig själv som kosovoalban. Det är ju den albanska kulturen som finns runt mig hela tiden. Men jag känner mig som en svensk också.

För mig är det viktigaste att hitta en mix. Smälta in men ändå inte glömma varifrån jag kommer. Jag försöker alltid vara en och samma person överallt. Inte byta personlighet, det gillar jag inte. Själv har jag faktiskt aldrig känt mig förvirrad i min identitet, men jag kan förstå om andra har det.

Hemma pratar jag albanska, ute svenska. Jag är van vid att folk frågar varifrån jag kommer. Men det gör inget, jag är stolt över min bakgrund. Men egentligen är nationalitet inte viktigt för mig. Människor är individer.

Inga kommentarer: